Fiskefartøjer med tilknytning til huset.
Efter bryllupet med Kirstine Marie Pedersen 11 februar 1883 købte han en båd, som blev kaldt ”Kirstine”, og med den drev han krogefiskeri fra Langli i 2-3 år. Båden var sikkert opkaldt efter hans kone, hvilket var meget almindeligt. Med båden ”Kirstine” fiskede Jens Madsen i 15 år. I 1894 købte han en damkutter, der hed ”Håbet” i Lemvig. Dette fartøj var bygget i Frederikshavn. Dengang måtte der 7-8 mand til for at hale voddet indenbords, medens 3-4 mand kunne gøre det samme, da man gik over til at anvende motorspil og dampspil. Med ”Håbet” fiskede Jens Chr. Madsen fra Esbjerg i 7 år, før han solgte den. Derefter fiskede han sammen med Jeppe Christian, der brugte bundgarnsfiskeri ved Grenen som før fortalt. Da de holdt op med dette, fiskede han med ruser efter laks fra Hjerting strand.
Efter skibsregistret:
E 26 ”Kirstine” Bygget Esbjerg 1894 6,47 brt. Jens Chr. Madsen fra 1894 til 1898
E.26 ”Kirstine” Registreret i Esbjerg dateret den 7. oktober 1879 – 6,47 tons brutto. Kaldesignal: NSDR. Bilbrev den 30. september 1879 tilhørende Mads Hansen, Esbjerg. Ifølge købekontrakt dateret Hjerting den 25. marts 1881 tilhørende Jens Christian Madsen, Langli. Nationalitets Certifikat dateret den 7. december 1883.
E.26 ”Kirstine” 1898-1901. Simon Jepsen Sørensen, Langli.
Bemærkninger: Slettet som overført til Nykøbing Mors.
E 60 ”Håbet” Bygget 1883, 23,02 brt. Jens Chr. Madsen fra 1896 til 2003
E.60 ”Haabet” Bygget 1883 i Frederikshavn Kaldesignal : NTMJ – 23,02 tons brutto. Købt 1896 til Esbjerg fra Lemvig ex. L.35 ”Haabet”.
E.60 ”Haabet” 1896-99. J. C. Madsen, Langli.
E.60 ”Haabet” 1899-03. J. C. Madsen, Hjerting.
E.60 ”Haabet” 1903-05. Chr. Nielsen, Esbjerg.
Bemærkninger: Strandet den 29. marts 1905 på Rømø Flak og forlist. Vejret sydvestlig hård kuling med regn tykning. Søforklaring den 13. april 1905. Efter at kutteren havde ligget bak et par timer på fiskepladsen vest sydvest for Grådyb, styredes fra klokken 8 formiddag i omtrent 3 timer øst nordøst, og derefter en streg østligere for at søge Grådyb. Klokken 11 ½ formiddag, da kutteren efter bestikket skulde have et par timers sejlads til Grådyb, observeres det at vandet var grundet. Loddet blev kastet men samtidig hUgede kutteren, og mistede roret uden dog at blive stående på grunden. Da kutteren ikke kunne styre, sættes ankret, og sejlene bjærgedes. Kort efter sprængtes ankerkættingen, og kutteren sættes af dønningerne højere op på grund. Først den følgende dags eftermiddag klarede vejret så meget op, at land kunne ses, og da det hejste nødsignal i løbet af dagen ikke syntes observeret inde fra land, som viste sig at være Rømø, besluttes det om aftenen, da kutteren efterhånden var løbet fuld af vand, at søge til land i motorjollen. Denne fyldtes ved landsætningen og måtte forlades, men besætningen nåede lykkelig land. E.60 ”Haabet” blev som vrag solgt for 50.- kroner. Anm.: Aarsagen til forliset må ifølge de afgivne vidneforklaringer formentlig tilskrives usigtbar vejr og strømsætning i forbindelse med at loddet blev brugt for sent.
E.26 ”Kirstine” Esbjerg 1894-1901 – 6.47 tons brutto
1894-98. J. Madsen, Hjerting
1898-1901. S. J. Sørensen, Langli
E. 27 ”Columbia” Bygget 1912 v/ K. J. Rasmussen, Aalborg
Bilbrev, dateret Aalborg, den 10. februar 1912
Målerbrev, dateret Aalborg, den 23. februar 1912
Kaldesignal: XP 2269 – 14,87 tons brutto
Ifølge skøde, dateret Esbjerg, den 20. januar 1914
1914-21. Mads Jensen Madsen, Hjerting, søn af Jens Chr. Madsen
Solgt iflg. skøde, dateret Esbjerg, den 26. november 1921
1921-31. Mads Thomsen Madsen, Hjerting, søn af Jens Chr. Madsen
1931. E. 27 “ John Mott”
E. 60 ”Haabet” Bygget 1883 i Frederikshavn Kaldesignal: NTMJ – 23.02 tons brutto.
1896. Købt til Esbjerg fra Lemvig ex. L.35 ”Haabet”.
1896-99. J. C. Madsen, Langli.
1899-03. J. C. Madsen, Hjerting.
1903-05. Chr. Nielsen, Esbjerg-
1905. Strandet den 29. marts på Rømø Flak og forlist.
Vejret: Sydvestlig hård kuling med regn tykning.
Søforklaring den 13. april 1905.
Efter at kutteren havde ligget bak et par timer på fiskepladsen vest sydvest for Grådyb, styredes fra klokken 8 formiddag i omtrent 3 timer øst nordøst, og derefter 1 streg østligere for at søge Grådyb. Klokken 11 ½ formiddag, da kutteren efter bestikket skulde have et par timers sejlads til Grådyb, observeres det at vandet var grundet. Loddet blev kastet men samtidig huggede kutteren, og mistede roret uden dog at blive stående på grunden. Da kutteren ikke kunne styre, sættes ankret, og sejlene bjærgedes. Kort efter sprængtes ankerkættingen, og kutteren sættes af dønningerne højere op på grund. Først den følgende dags eftermiddag klarede vejret så meget op, at land kunne ses , og da det hejste nødsignal i løbet af dagen ikke syntes observeret inde fra land , som viste sig at være Rømø, besluttes det om aftenen , da kutteren efterhånden var løbet fuld af vand , at søge til land i motorjollen. Denne fyldtes ved landsætningen og måtte forlades, men besætningen nåede lykkelig land.
E. 60”Haabet” blev som vrag solgt for 50.- kroner.
Anm. : Årsagen til forliset må ifølge de afgivne vidneforklaringer formentlig tilskrives usigtbar vejr og strømsætning i forbindelse med at loddet blev brugt for sent.
E.36 ”Familiens Haab“ Bygget 1886 v/Skibsbygmester Th. Dahl’s Skibsbyggeri, Esbjerg – 11,47 tons brutto. Bilbrev, dateret Esbjerg, den 15. marts 1886 tilhørende Hans Hansen, Sjelborg Maalebrev, Esbjerg den 25. marts 1886. Ifølge købekontrakt dateret Hjerting den 30. juni 1896 tilhørende Niels B. Bertelsen og Jørgen Bertelsen, Hjerting. E.36 ”Familiens Haab” 1908-36. N. Bertelsen, Hjerting.
RI.54 ”Familiens Haab” 1936-38. Poul Pedersen, Tarm
E.22 ”Tonga Tabu” Bygget 1883 v/Skibsbygmester Th. Dahl’s Skibsbyggeri, Esbjerg. 9,15 tons brutto – dæksbaad – hjemmehørende i Hjerting.Bilbrev dateret Esbjerg den 10. september 1883 tilhørende Kristen Nielsen & Kjøbmand Niels Nielsen, Hjerting. Registreret i Esbjerg den 21. september 1883 med maalebrev dateret Esbjerg den 20. september 1883. Bemærkninger: Slettet den 7. februar 1892 p.g.a. total forlis i Nordsøen den 3. december 1891 ifølge anmeldelse den 7. februar 1892.
E.6 ”Sværdfisken” Indført fra Mandal, Norge den 10. aUust 1887 under navnet ”Førsøget” – 9,47 tons brutto. Købekontrakt dateret Esbjerg den 16. august 1887 tilhørende Lambert Sørensen og Chr Hansen Frederiksen, Hjerting. Ifølge kvittering dateret Esbjerg Toldkammer den 16. aUust 1887 er indførselstolden betalt med 3% af 660,- kroner med 19 kr 80 øre. Maalebrev den 19. august 1887. Ifølge skøde dateret Hjerting den 27. februar 1894 tihørende Andreas Nielsen Ebsen, Langli.
E.6 ”Sværdfisken” 1903-13. P. N. H. Schmidt. Hjerting.
E.25 ”Johanne” Bygget 1882 v/Skibsbygmester Th. Dahl’s Skibsbyggeri, Esbjerg – 10,91 tons brutto. Registreret i Esbjerg den 29. november 1882 med maalebrev dateret den 11. november 1882. Bilbrev dateret Esbjerg den 28. november 1882 tilhørende Jeppe Chr. Sørensen, Langlig.
E.25 ”Johanne” 1899-1901. Jeppe Chr. Sørensen og N. H. Schmidt, Langlig.
E.25 ”Johanne” 1901-07. Jeppe Chr. Sørensen, Langlig.